-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Klart efter lång granskning
EU godkänner Apples köp av Shazam

Apple aviserade redan i december förra året att man stod i begrepp att köpa den brittiska musikidentifierings-appen Shazam. Men EU ville granska affären noggrant innan man gav grönt ljus. Nu är den granskningen klar och affären har godkänts.
Spotifys aktie dök omgående när beskedet om att EU nu godkänt Apples köp av Shazam kom. Att Apple i allmänhet och Apple Music i synnerhet inte skulle vinna några fördelar på ett uppköp av Shazam kan man därmed fundera över, eftersom marknaden uppenbarligen befarar den saken. Men EU-kommissionen har hur som helst efter en längre granskning kommit fram till att uppköpet inte minskar konkurrensen på den digitala streamingmarknaden. Enligt EU kan Apple inte stänga ute konkurrenter på streamingsidan från Shazams app.
Aviserades i december
För den som mot all förmodan inte är bekant med Shazam, så handlar det om en app som snappar upp musik via användarens smartphone-mikrofon, och sedan matchar vågformen mot en gigantisk databas. På så vis kan man identifiera vad det är för musik man hör om man till exempel befinner sig i en butik eller på en nattklubb. Shazam erbjuder också länkar till streamingtjänster och butiker som säljer musiken. Apple aviserade redan i december förra året att man hade för avsikt att köpa Shazam, men EU ville först genomföra en djupgående granskning. Utöver konkurrenssituationen så ville man även säkerställa att Apple inte fick tillgång till konkurrenternas kundinformation, data som man potentiellt skulle kunna använda för riktad marknadsföring av sina egna alternativ. Granskningen inleddes i februari.