Fördubblat användandarantal
En tredjedel av svenskarna på Instagram
Foto: Feeling My Age/Flickr
Mobilfokuserade sociala nätverk ökar bland svenska internetanvändare.
72 procent av svenska internetanvändare besöker någon gång sociala medier, vilket utslaget på hela befolkningen (över 12 år) motsvarar 64 procent. Det framkommer i ny statistik från Stiftelsen för internetinfrastruktur, .SE:s, kommande rapport “Svenskarna och internet 2014”. I denna konstaterar man just ökningen av svenskarnas användning av sociala nätverk. Användandet ökade stort mellan 2005 och 2010, för att mellan 2011 och 2013 endast uppvisa en årlig ökning på två procentenheter. Nu har det återigen ökat och denna gång med sex procentenheter.
– I ett femårigt perspektiv är det idag fler som skickar mms, använder internet för telefonsamtal och framför allt besöker och är aktiva på sociala nätverk, skriver Stiftelsen för internetinfrastruktur.
Facebook och Facebook-ägda Instagram i topp
Facebook är storfavoriten och över två tredjedelar, 68 procent, av internetanvändarna besöker det sociala nätverket och gör så allt oftare från mobilen, vilket Facebooks egna trafiksiffror visar.
Det samma torde gälla för Instagram, som står för rapportens största skräll. På ett år har användarantalet fördubblats och närapå en tredjedel, 28 procent, av Sveriges internetanvändare är numera aktiva på det fotobaserade och Facebook-ägda sociala nätverket.
Twitter, med 19 procent av internetanvändarna, intar plats nummer tre bland de populäraste sociala nätverken, men här ligger användarantalet kvar på relativt oförändrade nivåer konstaterar Stiftelsen för internetinfrastruktur.
Komplement - inte kannibalism
En intressant iaktagelse är dock att sett till kön och ålder så har Facebook mellan 2012 och 2014 ökat i alla grupper – utom bland de allra yngsta, de mellan 12 och 15 år. Här har de aktiva medlemmarna istället minskat. Dessa tillhör samtidigt de mest aktiva på Instagram, använt av 78 procent av tjejerna och 62 procent av killarna. Svaret på frågan om det är till Instagram de har flytt till från Facebook är dock nej.
– Dessa sociala nätverk tycks kunna komplettera varandra och det är få (4 procent) som överger Facebook och enbart använder Instagram, skriver Stiftelsen för internetinfrastruktur.
Hela rapporten "Svenskarna och internet 2014" presenteras i mitten av november.