-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Mobila betalningar
En miljard swishat till SJ

Sedan SJ införde Swish som betalningssätt har det snabbt blivit det populäraste sättet att köpa tågbiljett med appen.
Det var för lite mer än ett år sedan som SJ lade till Swish som betalningssätt för tågbiljetter i sin mobilapp. Sedan dess har över fyra miljoner tågbiljetter köpts med Swish i appen, och totalt har svenska folket swischat över en miljard kronor till SJ.
Enligt SJ är Swish nu det populäraste betalsättet i appen, och sex av tio som köper biljett i appen väljer Swish. Framför allt används Swish vid lägre belopp och vid korta enkelresor. Flest köp med Swish görs i Stockholmsområdet. SJ ser också hur fler väljer att köpa sin biljett med appen i stället för i SJ:s biljettautomater.
– Vi är nöjda med Swish som betalningsmetod och tror att fler kollektivtrafikbolag följer efter och erbjuder Swish som betalning, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.