Mobilize Your Business 2014

Electrolux: fokus på kundnytta och framtiden

I Electrolux vision av smarta hem styrs aparater från olika tillverkare från en hubb.

Publicerad Senast uppdaterad

Magnus Engvall, Mobile Experience Manager på Eectrolux är säker på sin sak: framtidens hem är smarta.

– Markanden har mognat, vi ser ett stort sug av den här typen av produkter, säger han.

Det innebär att gimmickartade grejer, exempelvis en kyl som man kan ringa från om man har telefonen i ett annat rum, börjar dyka upp, fortsätter han. Men det är inte vad Electrolux ser tillhöra ett smart hem. 

– Tekniken måste ge möjligheter man inte hade innan man hade tekniken och mobilen, säger Magnus Engvall.

Electrolux vill med en uppkopplad ångungn, kombinerad med appen “Let’s taste”, ge de möjligheterna. Ungnen kan bland annat fjärrstyras när användaren inte är hemma, en kamera låter kocken hålla koll på vad som händer i ungnen medan den ägnar sig åt annat – barn eller gäster exemplevis – och kan via en receptsamling och inköpslista beställa ingredienser online.

Men att allt kopplas upp har sina utmaningar:

– Kunden kommer inte vilja ha en miljon appar, en för varje maskin, man kommer att ha en hubb, från vilken alla apparater kan styras, säger Magnus Engvall.

Att alla apparater i hemmet måste vara av samma märke är inte heller troligt, fortsätter han.

– Man kommer säkert vilja ha hubben, men inte ha produkter från samma tillverkare.

Electrolux har därmed anslutit sig till All Seen Alliance, utifrån vars öppna standard för sakernas Internet även exempelvis Qualcomm, Microsoft, Panasonic och Sony arbetar. Med uppkopplade saker som kan kommunicera med varandra och som användaren kan kommunicera med från en hubb kommer även nya produkter och tjänster att nå marknaden snabbare, säger Magnus Engvall.