Flera avbrott, kritik från PTS och utredning
Efter upprepade nätproblemen: Tele2 planerar förbättringar
Efter ett flertal nätproblem och kritik från Post- och Telestyrelsen har Tele2 själva med hjälp av externa konsulter sett över sin verksamhet. Nu presenterar man resultatet av översynen.
Det var efter flera driftstopp som utredningen inleddes. Tele2 har haft omfattande nätproblem vid flera tillfällen det senaste året, problem som har drabbat hela eller stora delar av mobilnätet. Natten till den 31 januari i år inträffade ett fel som satte bolagets alla mobila tjänster ur spel och i mitten av juni förekom omfattande och upprepade driftstörningar som resulterade i kritik från Post- och Telestyrelsen. Strax efter detta initierade Tele2 en översyn av sitt mobilnät med hjälp av konsulter. Undersökningen har skett av de här externa konsulterna i nära samarbete med Tele2:s nätorganisation och nu är resultatet presenterat.
Pekar på flera förbättringsåtgärder
I rapporten pekas ett par olika områden ut där bolaget bör förbättra sitt arbete. För att undvika en komplex nätstruktur ska Tele2 till exempel arbeta mer med standardisering och automatisering, säger man i den egna presentationen av undersökningens slutsatser. Dessutom ska man effektivisera nätorganisationen, utveckla sina rutiner för incidenter och förändringar och införa tätare samarbeten med leverantörer. I rapporten påpekas även att Tele2 istället för som man har idag, ett delat nätövervakningscenter i Riga, ska ta hem den svenska nätövervakningen till Sverige.
Tele2:s nätorganisation för både mobil- och fast uppkoppling i Sverige omorganiserades i somras som en del av sammanslagningen med Comhem. Nu blir nästa steg att samla den svenska nätövervakningen på Tele2:s huvudkontor i Kista utanför Stockholm.
– Slutsatserna från nätöversynen har stärkt vår tro på många av de förändringar vi redan planerat eller till och med initierat, säger Thomas Helbo, nätdirektör på Tele2 i ett pressmeddelande.
Källa