Brast i kommunikationen

Efter kritiken: Sonos vd försvarar omgörningen av appen

Sonos har nyligen gjort en omfattande omgörning av sin app, den app som är central för att styra företagets högtalare. Nyheterna har inte tagits emot väl av alla användare och i bolagets egna forum har appen kritiserats hårt.

Publicerad Senast uppdaterad

Kritiken handlar om att flera funktioner som fanns i den gamla appen nu är spårlöst borta, som sömntimers och alarm. Sonos svarade först på kritiken genom att säga att omgörningen av appen krävde mod och föregicks av omfattande tester för att få en mer modern app. Framförallt blev en grupp användare upprörda för att den nya appen skickades ut till alla användare utan förvarning eller öppen betatestning och vi fick inte tydlig information om vilka funktioner som skulle försvinna efter uppdateringen till den nya appen.

I en intervju med The Verge säger Sonos vd nu att bolaget borde varit tydligare i sin kommunikation och meddelat dels vilka funktioner som försvinner i uppdateringen och hur planeringen framöver ser ut för när funktioner kan dyka upp i den nya appen. 

Vi får även veta att de vanligaste önskemålen han som vd fått har varit dels att Sonos skulle göra ett par hörlurar, vilket dom nu gjort med Sonos Ace och att appen skulle göras om, vilket Sonos alltså också gjort.

Vi kan konstatera att Sonos redan skickat ut uppdatering till appen för att åtgärda vissa buggar och att det bland kunderna inte bara finns de som ogillar nyheterna utan även de som ser omgörningen som en förbättring. 

Utöver borttagna funktioner har en lång rad användare även mer grundläggande klagomål på den nya appen som uppges vara gravt undermålig, buggig och så begränsad att de har problem att alls använda sina Sonos-system som tidigare. Det här vittnar kommentarer på X (tidigare Twitter) och Reddit om. I Google Play har appens betyg rasat till 1,4 av 5 och i både Apple App Store och i Google Play är de senaste recensionerna av appen mycket negativa. Det talas om att användare inte kan byta låt, att användare inte kan lägga till låtar i kön och att volymkontrollen inte funkar samt att hela systemet hackar och dras med fördröjningar.

De här klagomålen har Sonos inte tydligt adresserat och det finns inget sätt för användare att gå tillbaka till den tidigare appen.