-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Amazon har bekräftat saken
Echo-högtalare skickade ljudfil med konversation till slumpvis utvald kontakt

Portland-familjens Amazon Echo-högtalare spelade av misstag in en konversation i hemmet och skickade dessutom sedan ljudfilen till en av familjens bekanta. Det ska enligt Amazon vara en extremt osannolik kedja av missförstånd som ska ha vara skälet till incidenten.
Kvinnan i den familj som det nu rapporterats om fick en dag ett oväntat samtal från en vän till hennes make. Vännens första ord ska ha varit ”Koppla ur alla era Echo-enheter omedelbart”. Han trodde att familjen hade blivit hackad, då han av någon till synes outgrundlig anledning fått en ljudfil skickad till sig, där en konversation från familjens hem spelats in. Konversationen handlade förvisso om någonting så harmlöst som parkettgolv, och därmed var väl familjens integritet kanske inte kränkt på något allvarligare plan, men det hela väcker ändå en hel del frågor kring hur säkra AI-högtalarna är ur integritetssynpunkt.
”Osannolik händelse”
Enligt Amazon är hela incidenten resultatet av en smått osannolik kedja av misstolkningar som Echo-högtalaren gjort. Detta efter att man noggrant gått igenom enhetens loggar. Dels ska den ha väckts av ett ord som den tolkat som ”Alexa” (det vill säga namnet på AI-assistenten som Echo är baserad på), dels ska den av misstag ha uppfattat att den skulle spela in och skicka konversation till någon. När AI-assistenten frågat vem, så ska den även ha misstolkat någon del ur konversationen som ett namn i kontaktlistan och dessutom ska den sedan av misstag ha uppfattat ett ”ja” som svar på huruvida man verkligen ville skicka filen.
Amazon säger att man nu har vidtagit åtgärder för att förhindra att liknande misstag sker i framtiden, men går inte in på exakt vad det handlar om för åtgärder.