-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
Kvartalsrapport LG Q3 2011
Dystert kvartal för LG

Mobiltillverkaren LG redovisar sin lägsta volym för de senaste 17 kvartalen samt sitt 8:e kvartal i följd med nollresultat eller sämre. Bolaget hoppas nu på bättre lönsamhet och att satsningen på smartphones och LTE skall bära frukt.
En halverad förlustmarginal jämfört med samma period förra året. Det är det enda glädjeämnet i kvartalsrapporten för den koreanska mobiltillverkaren LG. Övriga pilar pekar åt fel håll. Volymen föll och med den även intäkterna. I sin rapport meddelar LG att både smartphones och ”feature phones” (enkla mobiler) drabbades av lägre volymer.
Den snudd på 26-procentiga volymnedgången från samma period förra året samtidigt som förlusterna fortsätter placerar LG som en kandidat för ”kvartalets stora förlorare”. Kvartalsvolymen om 21,1 miljoner mobiler är den sämsta för den senaste 17-kvartalsperioden. Senast LG uppnådde en lägre volym var andra kvartalet år 2007 då knappt 20 miljoner terminaler levererades.

Sviten för nollresultat eller förlust förlängdes till 8 kvartal. Efter årets andra kvartal såg LG ut att vara på rätt väg med förbättrad marginal tre kvartal i rad, men den ”sviten i sviten” bröts. De sämre smartphone-leveranserna uppges vara den främsta orsaken till den sämre marginalen jämfört med föregånde kvartal, det vill säga årets andra kvartal.
LG:s förhoppning för det pågående fjärde kvartalet är att rörelsemarginalen skall förbättras. På produktsidan kommer satsningen på smartphones att fortsätta. Dessutom nämns en aggresiv satsning på mobiler med LTE (4G) där bolaget vill ”dominera marknaden”.
