-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Lanseras skarpt i höst
Dramatify finalist i prestigefyllda MIPLAB

Nomineringen en viktig validering av tjänsten inför den kommersiella lanseringen.
Svenska startupbolaget Dramatify, som tillhandahåller en mobil social plattform för filmproduktion, har utnämnts till finalist i MIPLAB 2015, MIPTV:s globala business-to-business-tävling för startups inom TV och webbvideo. MIPTV är en av världens största mässor för TV-program.
– Nomineringen innebär en validering för Dramatify. Att en oberoende, internationell branschaktör, med en mycket kvalificerad jury, tycker att Dramatify är en innovativ och intressant tjänst, inte bara att vi själva påstår det. Personligen är det en härlig bekräftelse, och en morot att orka bygga vidare, säger Annika Lidne, grundare och vd för Dramatify, till Mobilbusiness.
Dramatify är i dagsläge en kostnadsfri betatjänst med omkring 800 användare i 25 länder. Den skarpa lanseringen är planerad till hösten. Det som uppskattas mest av användarna är helheten, säger Lidne.
– Vi bygger just nu klart de sista stora funktionerna för den kommersiella releasen i höst. Det är svårt att säga vilken av funktionerna som är den mest uppskattade eftersom vi bygger ett flöde som måste hänga samman. Det som branschen är mycket tydlig med, och som svär lite emot vanlig startuplogik, är att användarna vill ha en tjänst som hjälper dem i hela deras process, inte en enda ’killer feature’.
”Det som branschen är mycket tydlig med, och som svär lite emot vanlig startuplogik, är att användarna vill ha en tjänst som hjälper dem i hela deras process, inte en enda killer feature.”
Nästa steget för Dramatify är att få de sista funktionerna på plats inför den kommersiella lanseringen.
– Det är främst sådant som de stora TV-produktionsbolagen, vår huvudmarknad, uttryckligen har efterfrågat. Vi kommer att lansera under hösten, men tills dess är det gratis att använda Dramatify. Redan idag funkar Dramatify strålande för dokumentärfilm, reklamfilm, företagsfilm och mindre dramaproduktioner, säger Annika Lidne.
De andra finalisterna i MIPLAB är Relevancy Data (Storbritannien), Wild Seed Studios (Storbritannien), Wildmoka (Frankrike), Rightstrade (USA) och Maddyness (Frankrike).