-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Fortsätt gärna att prata
Digital farmor ska jäklas med bedragare

En brittisk teleoperatör lanserar ny AI-tjänst var enda funktion är att ställa till det för bedragare.
Mängden telefonbedrägerier, där bedragare ringer upp personer för att exempelvis försöka lura av dem personlig information eller godkänna inloggningar i internetbanken, är ett ständigt växande problem som kan vara svårt att stoppa. Nu lanserar den brittiska teleoperatören O2 ett verktyg för att motverka bedragare.
Den nya lösningen är en artificiell intelligens vid namn "Daisy", som enligt företagets beskrivning fungerar som en "virtuell farmor" med uppdraget att hålla bedragarna upptagna så länge som möjligt när de ringer. Genom att fördröja samtalen med bedragare minskar Daisy deras möjlighet att kontakta andra potentiella offer. Detta proaktiva tillvägagångssätt syftar till att störa bedragarnas verksamhet och skydda allmänheten från finansiell brottslighet.
Daisy är designad för att imitera en äldre kvinnas röst och samtalsmönster, vilket gör henne till en trovärdig samtalspartner för bedragare som ofta riktar in sig på sårbara individer. Genom naturligt språk och mänskliga interaktioner kan hon hålla igång konversationer under längre perioder. Nu hoppas företaget att deras insats kommer att inspirera andra inom branschen att vidta liknande åtgärder.