Tim Cook om Apple Watch

"Den första moderna smarta klockan"

VD:n för Apple menar att företagets första klocka kommer att ta världen med storm när den släpps.

Publicerad Senast uppdaterad

I en intervju med Fast Company berättar Tim Cook bland annat om vilka förväntningar företaget har och hur företaget försökt förbereda utvecklare inför släppet av Apple Watch. 

Tim Cook menar att företaget inte varit först på mp3-spelare, surfplattor eller smarta telefoner men att företaget kan sägas ha skapat den första moderna smarta telefonen med Iphone. Samma sak ska gälla Apple Watch, den första klockan som betyder någonting enligt Cook.

Apple har tidigare släppt produkter innan de har hunnit slå igenom på marknaden. Företaget har bland annat tidigare fått marknaderna för smarta telefoner och surfplattor att slå igenom kommersiellt. 

Marknaden existerar
En sak som särställer Apple Watch från företagets tidigare intåg är att marknaden för smarta klockor redan finns. Samsung sålde en miljon smarta klockor och stod för 71 procent av de globala marknadsandelarna under första kvartalet 2014, enligt en rapport från Strategy Analytics. Samtidigt har smarta klockor marknadsförts mer och lagts fokus på innan Apple ger sig ut på marknaden, en sällsynt situation för företaget. En annan nackdel för Apple Watch är att den behöver Iphone 5, 6 eller 6 Plus för att fungera, men Cook tror ändå att produkten kommer att sälja bra. 

Företagets största fördel är dock att smarta klockor ännu inte har sålts i samma antal som smarta telefoner. Dessutom har värsta konkurrenten Samsung lämnat walk-over då de bestämt sig för att inte släppa en klocka förrän de har en ”mer perfekt produkt”. Främsta kvarvarande konkurrenten är då Pebble Time som ska släppas i maj. Med det sagt så är är Pebble Time och Apple Watch inriktade till olika målgrupper. Apple Watch är menad för dig som vill ha så många smartphone-funktioner som möjligt i klockan, medan Pebble Time främst ger en snabb tillgång till dina tidigare, nuvarande och framtida händelser.

En undersökning av marknadsinformation och rådgivningsföretaget NPD  från juni förra året visar att bara 20 procent av konsumenterna var intresserade av att köpa en smart klocka, priset var då den mest avgörande faktorn. Men Apple har generellt haft höga priser på sina produkter, och det har inte hindrat dem från att lyckas tidigare. Så är även fallet denna gång, deras smarta klocka kommer att kosta minst 349 dollar, cirka 3 000 kronor. Det är nästan dubbelt så mycket som medelpriset för en smart klocka under första halvåret 2014 på 189 dollar, ungefär 1 600 kronor.

Apple Watch kommer att släppas först den 24 april i bland annat Storbritannien, Tyskland och Frankrike, exakt när den kommer till Sverige är dock oklart.