-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Nytt betalsystem
De sköter SL:s mobila biljetter

Nu är det klart vilka som kommer sköta mobila biljetter för Stockholms lokaltrafik.
Enligt SL består sex procent av deras intäkter av SMS-biljetter för att kunna åka någonstans. Översatt i pengar landade det på 332 miljoner i intäkter för det området allena. Men när operatörerna tidigare i år meddelade att framtida SMS-betalningar, som SL:s SMS-biljetter bygger på, framöver ska gå via den gemensamma satsningen Wywallet hoppade SL av tåget. Istället skulle en egen lösning upphandlas, till ett värde av 30 miljoner. Den främsta anledningen ska ha varit att sänka utbetalningarna till operatörerna för att på så sätt få behålla mer pengar själva.
Det blev Samtrafiken som till slut tog hem avtalet och SL:s nya system beräknas vara i drift den första februari nästa år. Än är det dock inte klart hur det hela kommer att fungera, men det verkar som att kunder för de nya SMS-biljetterna kommer behöva registrera sig via SL:s hemsida. Samtidigt ska systemet innehålla teknik för enkel avläsning av biljetten vid spärrarna, något som borde minska de fejkade SMS-biljetterna.