-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Bättre uppkoppling när du reser
De ska ordna bättre uppkoppling på svenska tåg

PTS har nu bestämt vilka som blir de första att få bidrag för att ge bättre uppkoppling på tåg.
För ett drygt år sedan publicerade Post- och telestyrelsen (PTS) en rapport som specificerade vad man ansåg behövde göras för att ge förbättrade möjligheter till god mobil uppkoppling på fjärrtåg. Regeringen beslutade sedan om statligt stöd för bättre mobil uppkoppling för resenärer i fjärrtågstrafik, och nu har PTS beslutat om det första praktiska steget i arbetet – vilka aktörer som får bidrag och vad de ska göra.
Arbetet kommer bland annat att omfatta etablering av siteinstallationer i servicetunnlar och anslutningar mot Trafikverkets kabelinfrastruktur. Det handlar dessutom inte om bättre uppkoppling för kunder i sig, utan om så kallad passiv utrustning som är grundutrustningen som behövs för att mobiloperatörer ska kunna få in mobiltäckningen i tunnlarna.
Till att börja med är det Botniabanan som står i centrum då Telia tilldelas stöd för att skapa infrastruktur i Åskotts- och Namntallstunneln, medan Net4Mobility tilldelas stöd för att etablera motsvarande infrastruktur i Björnböletunneln.
Den totala summan som PTS tilldelar arbetet uppgår till 22,5 miljoner kronor.