De är bäst på tjänster, användarupplevelse och gränssnitt
Tillgänglighet
Vi förutsätter att bankerna har tillräcklig säkerhet för att vi trygga ska kunna använda banktjänster i våra mobiltelefoner, precis som vi kan sköta våra bankärenden via datorn. I mobilen blir det dock ännu tydligare att det måste bli någon slags kompromiss. Det är belagt att koddosorna ger den bästa säkerheten, men vi är nog inte många som bär med oss de koddosorna lika flitigt som vi vakar över våra mobiltelefoner. Kompromissen blir då att istället använda enklare identifiering, till exempel via en pin-kod eller lösenord och att i gengäld begränsa vilka tjänster man kan utnyttja i mobilen.
Så långe man då litar på att den säkerhetsnivå banken lagt sig på är tillräcklig för de tjänster de erbjuder, så är det ju enklast om man slipper så mycket strul med koddosor som möjligt. Pin-kod eller lösenord är ju det som är enklast i mobilen. De flesta av bankerna som vi testar här ger tillgång till sina mobila tjänster främst via appar till IPhone och Android.
För dig med någon annan mobiltelefon är det dock högintressant med andra åtkomstsätt. Det är där den mobila webbsidan kommer in i bilden. Den kan visserligen inte för att ge ett exempel utnyttja telefonens kamera och läsa in dina räkningar, men i övrigt kan den det mesta som apparna kan. Allra bäst är ju om banken har dels appar för de stora systemen liksom en mobil webbsida som täcker upp funktionerna för de som inte har någon av de system där det finns en tillgänglig app. Dessutom möjlighet att logga in så enkelt som möjligt utan att göra avkall på säkerheten.
Vinnare: Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB
Tjänsteutbud
Det visar sig snabbt att de olika bankerna erbjuder en extrem variation från generöst till ett nästan obefintligt tjänsteutbud i sina respektive mobilbanker. Storbankerna har alla ett utbud som de i alla fall slipper skämmas för, men kan man tänka sig att byta bank för att välja en som har en förstklassig mobilbank så lönar det sig verkligen att jämföra.
Någon röd tråd är svår att se. Storbankerna har som sagt ett bra grundutbud, men det känns som det är uppstickarna som överraskar. Skandiabanken har till exempel sin egen tjänst för att föra över pengar från ditt Visa-kort direkt till kompisens kort, vilket kan vara bra tillexempel när man ska dela på en krognota.
Danske Bank som inte heller är en av de största bankerna står för den andra överraskningen med sin funktion som gör att du ska kunna fotografera dina räkningar istället för att mata in alla siffror när räkningarna ska betalas. Nu fungerar visserligen den funktionen långt ifrån tillfredställande under vårt testande med flera telefoner, men viljan finns i alla fall där så troligen kan en uppdatering av funktionen och appen lösa problemen.
Sedan ska vi så klart inte glömma de vanliga tjänsterna. För visst är det bättre med möjligheten att manuellt mata in siffrorna för att betala en sen räkning i mobilen än att inte kunna göra det alls.
Vinnare: Nordea, Danske Bank, SEB, ICA
Användarupplevelse
I valet mellan app och mobilanpassad webbsida är det i alla fall oftast så att appen erbjuder flest fördelar. Appen kan till exempel använda kameran medan en mobil webbsida kan uppdateras av banken med nya funktioner utan att uppdateringen behöver gå igenom till exempel Apples granskning. Jämför vi så syns det relativt tydligt att apparna ger en bättre upplevelse. Det är enklare för bankerna att göra en snygg och snabbladdad app än att få till en motsvarande webbsida.
Det visas om inte annat hos Nordea som kombinerat genom att göra en app som visar deras mobila webbbsida. Tittar man på utformningen av just en bankapp så är det viktigt att den följer standardupplägg för Iphoneappar så man enkelt hittar menyer och inställningar. Men det känns även viktigt att den har ett visst sobert tilltal, för man vill ju inte låta vem som helst ta hand om ens besparingar.
Man får alltså ge pluspoäng till välgjorda appar där alla tjänster är integrerade på ett snyggt sätt och här bedömer vi egentligen inte antalet tjänster utan mer hur tjänsterna fungerar i praktiken och hur de presenteras i appen eller för den del den mobila webbsidan.
Vinnare: Skandiabanken
Gränssnitt
Det som kallas gränssnitt handlar helt enkelt om hur tjänsterna ser ut och hur enkla de är att använda. På det sättet är gränssnittskategorin en av de viktigaste för i praktiken bestämmer det om du verkligen kommer att ha nytta av banktjänsterna i din mobil. Det spelar ju ingen roll hur många praktiska tjänster som finns där om du ändå klickar dig fel, går vilse och tröttnar bland alla knappar, länkar och funktioner.
Vinnare: Skandiabanken