Landsöverskridande funktioner

Danske Bank lanserar app för företagskunder

[Uppdaterad 130415- 10:53] Danske Bank lanserar idag en bankapp som riktar sig till bankens företagskunder. Intressant med appen är att den kan användas på Danske Banks sex marknader. Vi har talat med Danske Bank och testat appen.

Publicerad Senast uppdaterad

I början av mars lanserade SEB, som första banken i Sverige, en mobil bankapp till sina företagskunder. Nu får banken sällskap av konkurrenten Danske Bank, som idag lanserar Mobile Business, en app som även den riktar sig till små och stora företagskunder.

Särskilt intressant med appen är att den kan användas i de sex länder där Danske Bank har kontor. Användaren kan därmed se konton från Danske Banks alla marknader i realtid och kan genomföra lokala betalningar på dessa marknader. Alla typer av betalningar och betalningsfiler går dessutom att godkännas direkt via appen.

– Våra företagskunder blir allt mer internationella och deras nyckelmedarbetare är ofta på resande fot. De vill kunna göra sina bankärenden på ett enkelt sätt när som helst och var som helst. Vår nya företagsapp är ett naturligt steg för att stödja våra kunder att bli mer effektiva och fatta snabbare beslut, säger Anders Rex, ställföreträdande chef Business Banking Sverige, i ett pressmeddelande.

Mobile Business-appen bygger på Danske Banks mobilapp för privatkunder och låter bankens företagskunder med ett Business Online-konto, bankens internetbanktjänst för företag, komma åt sina konton oavsett tid och plats samt över landsgränserna. Appen kan laddas ner i App Store och Google Play.

– Nu lanserar vi en app som är utvecklad för iPhone och Androidtelefoner. Men vi följer marknaden noga och kommer se över möjligheten att utveckla appar till fler plattformar, säger Daniel Wahlström, ansvarig för mobila lösningar på Danske Bank, till Mobil Business.

Så här fungerar Mobile Business-appen

När man laddat ner appen från Google Play eller App Store och startat den så loggar man in med Internetbankens användarnamn och lösenord genom att klicka på logga in-knappen i mitten av ett hjul. Knappen påminner om ett kassavalvshjul. Där krävs även att man slår in en kod som genereras av kundens säkerhetsdosa. Därefter kan användaren välja mellan appens sex olika funktioner genom att snurra hjulet: betalningsöversikt, registrera betalningar, konton, marknader, kontakt och valuta.

Gränssnittet är tydligt men i Androidversionen hade vi ibland svårt att få rätt funktion i hjulet att stanna kvar i horisontalläge, där det är mest naturligt att läsa text. Med det sagt gick det bra att klicka på de olika funktionerna när de inte var i horisontalläge. Att öppna en funktion eller återgå till huvudmenyn är enkelt att göra. 

I Iphone går man tillbaka till huvudmenyn genom att klicka på hemsymbolen och i Android via den vanliga tillbakaknappen.

Betala i lokal valuta i sex olika länder

Funktionen ”Registrerar betalning” erbjuder en mängd valmöjligheter vad gäller typer av betalning och transaktionsvaluta. Unikt i Sverige är att kunden kan registrera betalningar i de sex länder där Danske Bank har kontor: Danmark, Finland, Irland, Norge, Sverige och Storbritannien.

Själva registreringsprocessen är lätt att förstå: man väljer ett konto, en transaktionsvaluta och mottagaren. Man kan också skriva ett meddelande som visas på kontoutdraget och ett meddelande som syns på mottagarens konto. För att godkänna en transaktion krävs en giltighetskod som genereras av säkerhetsdosan. Appen erbjuder också möjligheten att skanna en fakturakod för att registrera en betalning.

Översikt och detalj

Går man in på funktionen ”Konton” visas samtliga företagskonton, förenade med de valutor som används för respektive konton. Går man in på ett specifikt konto visas detaljerad information om saldo och framtida transaktioner, inklusive belopp som sätts in och tas ut från kontot, avsändaren och mottagaren samt transaktionsdatum. Klickar man på enskilda transaktioner får man upp mycket utförliga uppgifter om varje enskild transaktion.

Går man in på ”Accounts” går det att välja ett specifikt konto, inklusive konton i andra länder, något som idag är en unik funktion. Man kan också klicka på ”uppdatera” för att få den senaste kontoinformationen

En funktion som har stor användbarhet är sökfunktionen. Med den kan man söka efter ett specifikt konto, en transaktion, text eller ett särskilt belopp. Vid varje försök fick vi fram relevanta sökresultat.

Testversionen av appen är förladdad med en mängd olika konton och transaktioner och visar att Danske Bank tänkt på att ge kunden möjligheten till att få såväl en översikt över alla sina konton som detaljerad information om enskilda transaktioner.

I funktionen ”Betalningsöversikt” får man precis det, en översikt över alla betalningarna, såväl godkända som framtida betalningar. Klickar man på en folder så kan man godkänna samtliga transaktioner på en gång. Vi kunde inte klicka oss vidare till detaljerad information i en folder med transaktioner för godkännande, och inte heller klicka oss fram till framtida betalningar i demoversionen. Vi kan därför inte bedöma just den del av appen. 

Funktionen ”Marknader” erbjuder information om börsindex, räntepappers- och råvarorsmarknader samt fonder från alla stora finansiella marknadsplatser runt om i världen.

Klickar man exempelvis på OMX får man upp en lista av börsnoterade bolag och motsvarande aktiekurs i alfabetisk ordning. Klickar man på ett specifikt bolag får man dessutom en kursgrafik, med möjlighet till att titta på högsta och lägsta kursen under senaste 12-månadersperioden. Det går att sortera och spara data.

I Android-appen navigerar man mellan olika typer av marknadsinformation via en toppmeny. I Iphone svepar man åt höger för att flytta från en informationssida till den andra.

Valutafunktionen ger tillgång till valutakurser samt till en valutaomvandlare. Man kan växla mellan olika valutor och kolla upp gällande kurs.

Bra karttjänster

Funktionen ”Kontakt” ger information om vilka nummer man kan ringa om man har frågor om produkter och tjänster, om man vill spärra sitt kort, om man har tekniska frågor samt hur man hittar till Danske Banks närmaste kontor eller till närmaste bankomat. Kartfunktionen känns mycket praktiskt för att hitta till just närmaste kontor eller bankomat.

I Iphone kan man använda positionsknappen för att få upp ens exakta position samt närmaste kontor eller bankomat, på kartan eller i en lista. Man kan också få kontaktinformation i form av adress och telefonnummer, och därifrån öppna väganvisningar.

I Android-appen får man välja om man vill hämta väganvisningar från Chrome, Internet, ”locations och maps”, alltid eller bara en gång. Väljer man Chrome eller Internet öppnas Google Maps webbapp. Väljer man ”locations” öppnas en betaltjänst för navigering. Väljer man Maps hamnar man i Google Maps nativa app. Man kan också välja om man vill använda den valda tjänsten en gång eller för alla framtida sökningar.

Det är positivt att Danske Bank låter användaren välja vilken karttjänst man vill använda, men benämningen Chrome eller Internet är lite förvirrande. Bra är att man kan gå tillbaka från den öppna kartan till appen med tillbakaknappen, som det brukar fungera i Android. I Iphone måste man däremot trycka på hemknappen och sedan på appen för att återgå till kontaktfunktionen. Där finns det inte heller några valmöjligheter utan det är Apples Maps som gäller.

Plus och minus

Under de basfunktioner som bör ingå i en bankapp, såsom kontoöversikt och möjlighet att genomföra transaktioner så kan kunden också använda appen i alla länder där banken har kontor och även genomföra transaktioner i lokal valuta. Detta lägger vi på plussidan. Karttjänsterna och den bra sökfunktionen höjer också användbarheten och användarvänligheten. Prestandamässigt är appen snabb och gränssnittet gör appen lätt att navigera i. I Android stannade inte alltid hjulet där vi ville, men detta fungerade utmärkt i Iphone. 

Titel: Mobil Business App

Kategori/genre: Ekonomi

Utvecklare: MobilizeIT PS AB, på uppdrag av Danske Bank

Testad version: 2.2 (Ios), 1.0.3 (Android)

Pris: Gratis