-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
7 timmar per dag
Coronaeffekt: Kraftig ökning av sociala medier-användande

Och vi konsumerar mer än någonsin av teve och sociala medier enligt senaste Mediebarometern.
Under 2020 spenderade svenskarna mer tid än någonsin tidigare med sociala medier, titta på tv och konsumera nyheter enligt den senaste Mediebarometer-undersökningen. I snitt använde vi förra året sju timmar om dagen för att titta på sociala medier och konsumera tv, radio och olika strömmade medieformer. Det är en ökning med en timme om dagen jämfört med 2019.
Det visar 2020 års Mediebarometer som är genomförd av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Ett av områdena som ökade mest var nyhetskonsumtionen och den största ökningen stod Sveriges Television för, då i snitt 52 procent av befolkningen tittade på SVT en vanlig dag vilket gör dem landets mest använda nyhetsförmedlare.
"De professionella nyhetsmedierna har flyttat fram sina positioner under pandemin. Det är ett brott mot en längre trend med sjunkande nyhetskonsumtion", säger Karin Hellingwerf som är medieanalytiker på Nordicom i ett pressmeddelande.
Ungdomar i gruppen 15-24 år var de största mediekonsumenterna som klockade in på nio timmar per dag, men undersökningen visar också att även äldre i allt större omfattning lyssnar på webbradio och poddar över internet.
Om du tycker att tidsåtgången verkar orimligt hög beror det på att många i hög grad göra flera saker samtidigt, exempelvis lyssnar på Spotify samtidigt som vi hänger på Facebook.