-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Comviq har nått två miljoner kontantkortskunder
Kontantkortet introducerades i Sverige av Comviq 1997 efter förebilder i Italien och Portugal.
- Genom kontantkortet fick fler människor tillgång till mobiltelefoni i Sverige säger Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige. Vi hoppades att det skulle bli en succé men vi kunde inte drömma om att det skulle bli så framgångsrikt.
Från 228 000 kunder redan första året steg siffran till en miljon under år 2000 för att idag passera två miljoner. Kontantkortet visade sig attrahera helt nya typer av mobilanvändare som ungdomar och pensionärer, två grupper där många tidigare inte hade haft möjlighet att ha ett mobilabonnemang. Under de fem år som gått har priserna sjunkit och tjänsterna blivit fler.
1997 kostade ett samtal mellan sju och tre kronor. Idag ringer man från 55 öre per minut. Vid lanseringen 1997 var tjänsterna begränsade till att ringa och ta emot samtal i Sverige. Idag kan kontantkortskunden använda både WAP- och GPRS-tjänster samt ringa till utlandet och använda telefonen utomlands, något som Comviq var först med att introducera på den svenska marknaden tidigare i år, skriver Comviq i en pressrelease.