-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Comviq har nått två miljoner kontantkortskunder
Kontantkortet introducerades i Sverige av Comviq 1997 efter förebilder i Italien och Portugal.
- Genom kontantkortet fick fler människor tillgång till mobiltelefoni i Sverige säger Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige. Vi hoppades att det skulle bli en succé men vi kunde inte drömma om att det skulle bli så framgångsrikt.
Från 228 000 kunder redan första året steg siffran till en miljon under år 2000 för att idag passera två miljoner. Kontantkortet visade sig attrahera helt nya typer av mobilanvändare som ungdomar och pensionärer, två grupper där många tidigare inte hade haft möjlighet att ha ett mobilabonnemang. Under de fem år som gått har priserna sjunkit och tjänsterna blivit fler.
1997 kostade ett samtal mellan sju och tre kronor. Idag ringer man från 55 öre per minut. Vid lanseringen 1997 var tjänsterna begränsade till att ringa och ta emot samtal i Sverige. Idag kan kontantkortskunden använda både WAP- och GPRS-tjänster samt ringa till utlandet och använda telefonen utomlands, något som Comviq var först med att introducera på den svenska marknaden tidigare i år, skriver Comviq i en pressrelease.