-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Uppgifter
Chrome får filter mot irriterande annonser

Den som använder Chrome kommer inom kort att slippa annonser som kan vara skadliga eller irriterande på något sätt. Detta då Google står i begrepp att lansera ett filter för sin populära webbläsare, hävdar Wall Street Journal.
Det har snackats en hel del om att Google eventuellt skulle bygga in annonsblockering i webbläsaren Chrome, något som onekligen vore en paradox med tanke på hur Google tjänar merparten av sina pengar. Men nu kommer uppgifter som både bekräftar och samtidigt dementerar den saken. Det är Wall Street Journal som hävdar att det inte handlar om regelrätt annonsblockering, utan om ett filter som plockar bort och varnar för annonser som antingen är irriterande eller skadliga. Målet ska vara att skapa en trevligare webbupplevelse.
Ger annonsörerna en chans
Google vill förstås inte vara helt omöjliga, utan ska enligt uppgifterna nu ha börjat informera annonsörer och samarbetspartners om de riktlinjer och tankar man har, så att man har några månader på sig att anpassa sajter och annonser efter filtret. Den standard man för närvarande sägs följa är den som industrikoalitionen Coalition for Better Ads satt upp. Men Wall Street Journal påpekar att riktlinjerna kan komma att ändras på vägen. Google ska ha jobbat på saken sedan i april, och enligt många bedömare är det ett sätt för sökjätten att skaffa sig bättre kontroll över annonsblockerings-fenomenet, något vars villkor i dagsläget nästan helt och hållet dikteras av tredjeparts-utvecklare.