Project CSX

CES: ZTE:s ögonstyrda mobil på Kickstarter

ZTE:s självhäftande mobil med ögonstyrning finns nu på Kickstarter.

Publicerad Senast uppdaterad

ZTE:s mobil som nu fått namnet Project CSX, även kallad Hawkeye kan från första början beskrivas som "konstig, i marknadsföringssyfte". Det började med att användare på ZTE:s forum fick rösta mellan ett antal udda mobilprojekt för att välja ut ett som ZTE skulle fortsätta med. Rimligen fanns samtliga redan på prototypstadiet hos ZTE snarare än att bara vara vilda ideér. Det verkar dock slösaktigt att skylta med pilotprojekt och lägga dem i papperskorgen på det viset. Även namnet Hawkey röstades fram på forumet.

Vann gjorde, om inte det hela bara var ett fejkat marknadsföringsstunt och detta var det enda av projekten som faktiskt existerade på riktigt, en mobil som skulle vara ögonstyrd och självhäftande, en kombination som inte kändes helt självklart logisk.

Ögonstyrningen känns i alla fall som en bra idé om den är väl genomförd. Mobilens kamera ska läsa av var du tittar på skärmen, och du ska på så sätt kunna skrolla upp och ner och svepa åt sidorna utan att använda händerna. Detta för att underlätta att använda mobilen med en hand. Om man även kan trycka på länkar och om man kan titta runt på skärmen UTAN att den skrollar återstår att se.

Den självhäftande baksidan ska göra att mobilen till exempel kan hängas upp på en vägg, vilket vi ju är sugna på lite till vardags. ZTE har insett att man kanske inte alltid vill att mobilen ska häfta fast mot vad det nu är baksidan är i kontakt med, så numera heter det att den självhäftande baksidan är ett skal man knäpper på. Fortfarande obesvarad är frågan hur man transporterar detta skal från punkt a till punkt b utan att det är täckt av fickludd efteråt.

För att ytterligare marknadsföra denna mobil har ZTE nu lanserat en Kickstarterkampanj, med syfte att dra in 500 000 dollar till projektet. Den enda backernivån är 200 dollar, för vilket du får mobilen när den är klar, enligt ZTE i september.

Exakt vilken mobil du får är inte glasklart. Utöver 5,5 tum stor skärm med full HD-upplösning, fingeravtrycksläsare, dubbla kameror, Android 7 och "stort batteri" anger man inga specifikationer.

Kampanjen kan inte precis sägas ha gjort Pebble-succé. Efter drygt ett dygn har man när detta skrivs lyckats kränga 70 mobiler och nått mindre än 3 procent av målet. Ur marknadsföringssynpunkt kan en Kickstarterkampanj också slå rejält fel. Crowdfunding ses som ett sätt för startupföretag att kunna komma igång utan att grundaren behöver något kapital i ryggen. När ett storföretag gör det ser det däremot bara snålt ut att skjuta över risken på konsumenten.

Källa