Garmin Vivofit har uppdaterats och fått namnet Vivofit 2. Största nyheten utöver ett års batteritid är att den numera pratar med pulsband likt sin smartare kusin Vivosmart. Men på CES visar Garmin att aktivitetsmätare inte behöver vara fula plastband. Ett tjugotal utbytesband designade av Jonathan Adler finns uppvisade och där går allt från färgglada plastband till mängder av mönster och hela vägen till riktigt tunga och kvalitesosande metallband. Efter lite god vilja lyckades vi få fast dammodellen i guldfärgat stål på handleden (modellen borde nog ha varit ett par centimeter större för vår handled), men Garmin har lyckats göra något som inte känns som en stegräknare och som faktiskt döljer pryligheten i det hela rätt bra. Än så länge finns det inte så många prisuppgifter på banden, eller om de kommer till Sverige, men det är kul att se lite nya grepp kring armbanden.
De två smarta klockorna Vivoactivé och Epix gör inte mycket väsen av sig, även om den tidigare är betydligt tunnare än vad vi hade väntat oss.
Vad som istället fångar vår uppmärksamhet är den tredje generationens
Annons
, Eller Fenix 3 om du nu vill vara noggrann. Den släpps i två modeller, med och utan safirglasdisplay, och ett par olika färger. Här har Garmin gjort enormt mycket med utseendet och även om det fortfarande syns att det är en klocka i Fenix-serien är de enormt mycket snyggare, särskilt Safirmodellen med metallarmband som med enkelhet är uppe och bråkar med Moto 360 om platsen för snyggaste smarta klocka (Activé, Epix och Fenix 3 klarar som bekant av notifikationer från smartphones). Att Fenix 3 klarar av samma saker som tidigare modeller plus Garmins nya
Annons
och en ny typ av GPS/Glonass-mottagare gör ju inte direkt saken sämre.