-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Sporttaxi
CES: Garmin fixar stöd för Uber

Håll koll på taxin med Garmins klockor och mycket annat.
Garmin har passat på att uppdatera sitt appsystem ConnectIQ i samband med att Fenix 5 lanserades. I samband med det har de även visat upp en bunt nya appar till systemet. Mycket handlar om integration mot Strava eller stöd för nya sensorer som Stryds kraftmätare för löpning, men även Uber kommer med på ett hörn.
Att kalla Garmins sportklockor för lika avancerade som Samsungs Gear-serie eller Android Wear när det kommer till just appstöd och att appar pratar med sin motsvarighet i telefonen är lite att ta i. Just därför är det kul att se dem ta ett litet men betydelsefullt steg åt det hållet. Med Uber ETA uppdateras en widget på klockan (vilket är det ”fristående appar” kallas på Garminklockor) så snart du bokat en åktur med Uber. Beräknad ankomsttid uppdateras kontinuerligt och du får även info om förarens namn och liknande direkt i klockan.
Det är kanske inte lika avancerat som vissa appar gör det till Apple Watch eller Android Wear. Men samtidigt känns det som att Garmins försiktiga steg åt den typen av appar kan göra att de bygger upp en stabilitet och ett mer genomtänkt mervärde längs vägen istället för den rätt förvirrade situation som råder i andra fall.