-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Bilapp
CES: Ford och Toyota fixar appar till bilen

De två biljättarna jobbar för att öka appfloran.
Uppkopplade bilar är stort och något som många pratar om, särskilt på CES. Men även om Android Auto och Apple Carplay är de stora namnen har många tillverkare sina egna system, vilket strular till det för apputvecklare som vill koppla sina appar till bilen.
Det vill Ford och Toyota ändra på när de under mässan utannonserar SmartDeviceLink Consortium. Det är en sammanslutning för att ge apputveklare en enklare väg in i bilens uppkopplade system. Även Mazda, PSA Group, Fuji Heavy industries och Suzuki är med på tåget.
Ford, som började med det hela för ett tag sedan innan Toyota hoppade på, har i sig inget att göra med SDL. Istället är tekniken donerad till Genivi Alliance, vilket gör att ingen av de inblandade bilföretagen kan eller ska styra över hur det hela sköts. Utvecklare som vill använda sig av tekniken ska kunna ladda ner allt som behövs visa Github.
Genom SDL hoppas billtillverkarna kunna skynda på utvecklingen av appar för bilar och på så sätt ge användarna mer nytta av sina uppkopplade bilar.