-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Risk för pinsamma situationer
Bugg i Skype-appen för Android gör att samtal besvaras automatiskt

En minst sagt irriterande bugg har drabbat ett flertal användare av Skype för Android. Men Microsoft jobbar på en lösning.
Ponera att du just klivit ur duschen när du får ett inkommande videosamtal på Skype. Föreställ dig att du plockar upp telefonen – spritt språngande naken – och att appen i det läget väljer att acceptera samtalet med automatik. Det beror förstås lite på hur du är lagd, men de flesta av oss skulle inte tycka att det vore särskilt kul. Men det är precis vad som hänt ett flertal Skype-användare till följd av en bugg i Android-appen som nu fått en hel del uppmärksamhet. Det finns förvisso en funktion i Skype som medger att tjänsten besvarar samtal med automatik, men den funktionen är avstängd per default, och användare som drabbats av buggen beskriver också hur deras telefoner besvarar samtalen även med den funktionen avstängd. Skypes storhetsdagar som en kommunikationstjänst mellan privatpersoner är utan tvekan svunna, men appen används däremot ganska flitigt i företagsvärlden. Risken att affärshemligheter avslöjas är därmed överhängande, då man inte alltid uppmärksammar ett inkommande samtal.
Oklart vad det beror på
Det är i nuläget inte fastställt vad som orsakat buggen. Ett litet antal användare vittnar om att problemen upphört när de kopplat ifrån smartwatch-enheter. Att rensa cachen, radera data eller ominstallera appen tycks däremot inte göra någon skillnad. Microsoft uppger på sitt officiella användarforum för Skype att man är medvetna om problemet och att man jobbar på en lösning. Vill man vara säker på att slippa pinsamma situationer fram till dess så kan man med fördel plocka hem den senaste preview-versionen av Skype istället för den ordinarie appen. Där förekommer nämligen inga liknande problem.