Licensierar varumärket till Fossil Group

BMW släpper smart klocka nästa år

En licensöverenskommelse mellan Fossil och BMW avslöjar att biltillverkaren ska släppa smarta klockor under det egna varumärket.

Publicerad Senast uppdaterad

Fossil har gjort sig kända bland annat för att utöver under sitt eget namn även släppa en lång rad klockor för varumärken som Puma, Armani och Diesel. Nu adderar man BMW till sitt stall av varumärken och klockorna som ska lanseras under 2019 ska säljas bland annat hos 4000 av BMW:s ordinarie återförsäljare. Fossil arbetar med Wear OS, det som tidigare hette Android Wear och bland de klockor som lanseras ska både smartklockor och enklare modeller finnas. Sedan tidigare har BMW bland annat en app för Apple Watch med vilken du kan låsa upp bilen, hitta var du parkerat den, aktivera kupevärme och så vidare. Liknande funktioner kan man så klart tänka sig att även de kommande BMW-klockorna erbjuder. 

Avtalet mellan BMW och Fossil sträcker sig till år 2023, men det är inte första gången som BMW gör klockor under eget varumärke även om avtalet med Fossil är nytt. BMW-klockor finns sedan tidigare och det gör även till exempel solglasögon. För ungefär ett år sedan meddelades att BMW skulle utöka sin licensiering av varumärket och man anlitade då bolaget Brandgenuity för att licensiera BMW-varumärket i olika produktkategorier, bland annat just klockor, men även inom leksaker, spel och mode. Bilden ovan visar en BMW-klocka från en tidigare kollektion.