-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
När en kamp inte är tillräckligt
Bluesky tar sikte på Instagram

Med nya tjänsten Flashes tar X-konkurrenten Bluesky upp kampen även med Instagram.
Den snabbt växande sociala medieplattformen Bluesky introducerar nu en ny funktion som man hoppas ska locka över Instagram-användare. Den fristående appen heter Flashes och är tänkt som ett alternativ för dem som uppskattar bild- och videodelning.
Med Flashes kan användare posta antingen upp till fyra bilder eller ett videoklipp på en minut per inlägg. Dessa begränsningar speglar de som finns på Bluesky, vilket skapar en enhetlig upplevelse mellan plattformarna. Allt innehåll som delas via Flashes publiceras automatiskt även på Bluesky, och kommentarer synkroniseras mellan de två plattformarna. Det innebär att användare kan interagera sömlöst oavsett vilken app de använder.
Planen är att lansera en publik betaversion av Flashes publikt under nästa vecka.
Det ska även finnas planer på att längre fram att lansera en liknande app som enbart fokuserar på videoklipp, vilket skulle sätta Bluesky i direkt konkurrens med populära videoplattformar som TikTok.