Samtrafiken
Biljettförsäljning blir tillgänglig för alla
[UPPDATERAD] För att göra det lättare att utveckla nya tjänster ska Samtrafiken göra inte bara trafikinformation utan även biljettförsäljning från svensk kollektivtrafik tillgänglig i ett öppet gränssnitt.
Samtrafiken ägs av 38 kollektivtrafikföretag i Sverige, och syftar till att stärka samarbetet mellan företagen och göra det lättare för resenärerna. Ett exempel på det i mobilen är appen Resrobot, där du kan planera en resa från punkt A till punkt B över hela Sverige, oavsett trafikslag eller operatör. Detta tack vare att medlemsföretagen delar sin trafikinformation med varandra och Samtrafiken.
Det är Samtrafiken som står för appen Resrobot, men nu vill man öppna upp ytterligare inom ramen för vad man kallar Swedish Mobility Program. Vad man gör är att göra trafikdata tillgänglig för tredje part via ett öppet gränssnitt. Det verkligt nya blir möjligheten för tredje part att göra biljettköp.
- I dag finns Resplus, som Samtrafiken står bakom, som gör det möjligt att köpa en biljett över flera resslag. Men där kan du bara köpa en bokad enkelbiljett till en viss avgång. De vanligaste kollektivtrafikbiljetterna är ju obokade resor och periodkort. Resplus kräver också djup integration mot ett befintligt biljettsystem, säger Marcus Weiland på Samtrafiken.
Först ut är Västtrafiken som under året kommer att börja dela sin trafikdata. Under 2018-2019 kommer bland andra Skåne och Stockholm följa efter.
Redan i dag finns det tredjepartsappar som använder kollektivtrafikdata, till exempel Google Maps, och då ofta från Samtrafiken. Då är det främst tidtabellsinformation som delas.Trafikinformation kring trafikstörningar är separat data som ännu inte är fullt integrerat i systemet. Och det verkligt nya är att öppna upp även biljettsystemet mot tredje part.
Tanken är att tredjepartsutvecklare ska få tillgång till hela Sveriges kollektrivrafiksystem, och förhoppningen är att det ska leda till helt nya tjänster. Som exempel på framtidsvision ger man attt du klickar på en app och en förarlös bil hämtar dig på morgonen och kör dig till ett tåg, vilket lämnar dig vid en cykelstation. Du cyklar sista sträckan till jobbet. På hemvägen tar du istället en delad bil för att åka via affären och hem. Me andra ord en total integration mellan olika transportsätt.
Att göra trafikinformationen, inklusive biljettköp, tillgänglig är ett första, om än litet steg mot en sådan framtidsvision.
Källa