Betala burgaren med appen
Betalning snart i McDonalds app
McDonalds Sverige har tidigt valt att erbjuda sina restaurangsbesökare möjligheten att betala via mobilen med SEQR-appen. Lösningen rullas nu ut till McDonalds alla restauranger i Sverige och integreras även i kedjans app. Även nya tjänster baserade på kontaktlösa tekniken NFC planeras, avslöjar Kajsa Dahlberg, head of digital engagement på McDonalds Sverige, för Mobil Business.
Svenska McDonalds har gått i bräschen för mobila betalningar i butik med QR-kodsbaserade tjänsten SEQR. Lösningen implementeras nu i kedjans alla 220 restauranger och snart går även SEQR att använda inuti McDonalds app.
– Vi kommer att integrera SEQR:s betalningslösning i vår app under sommaren, säger Kajsa Dahlberg till Mobil Business.
Utöver möjligheten att betala med mobilen så tittar även McDonalds på ytterligare tjänster som kan erbjudas via mobilen. Det pågår ett stort arbete vars syfte är att göra mobila appen ännu mer personlig, säger Kajsa Dahlberg.
– Just nu fokuserar McDonalds på att rulla ut SEQR till alla sina restauranger i landet och genom samarbetet med SEQR kommer säkerligen nya funktioner och erbjudanden uppstå.
Vilka funktioner det kan bli vill Kajsa dock inte ännu avslöja.
Alla McDonalds i Sverige får NFC
Även tjänster som använder kontaktlösa tekniken Near Field Communication, NFC, som låter mobilanvändaren exempelvis betala genom att svepa telefonen vid en annan NFC-utrustad enhet, är på gång. McDonalds håller nämligen på att byta ut sina kassaterminaler mot NFC-utrustade enheter. Betalning i mobilen är bara en av fler möjligheter som snabbmatskedjan ser med NFC-tekniken.
– NFC erbjuder mängder av spännande möjligheter, samtidigt måste aktiviteter anpassas och integreras med allt annat vi gör för att också erbjuda kundnytta. Tekniken är bara en teknik, det är vad man gör med den som är det viktiga, säger Kajsa Dahlberg.
SEQR, som från början använder sig av en QR-kod som kunden skannar vid kassan, kompletterar även sin app med NFC under maj.
Fler mobila betalningslösningar på gång
Utöver SEQR så träffar även McDonalds alla större företag som erbjuder mobila betalningar, säger Kajsa Dahlberg. Någon specifik tjänst vill hon dock inte namnge i dagsläget.
– 64 procent av Sveriges befolkning besöker oss minst en gång i månaden. Det betyder att vi alltid tittar på och försöker skapa tjänster som fungerar för så många som möjligt. Självklart vill vi erbjuda betalningslösningar som möjliggör för så många gäster som möjligt att kunna betala med mobilen, säger hon.
Vi kan bara spekulera här om att sådana lösningar som Mastercards Masterpass checkout-lösning och Paypal check-in, en app som låter kunden exempelvis förbeställa maten och betala direkt via Paypalkontot är med i urvalet. Visa Paywave, ett NFC- anpassat bankkort, är också relevant i sammanhanget. Paypal har i övrigt redan ett samarbete med McDonalds i Frankrike kring check-in-appen.