Ingen egentlig konkurrens

BankID vanligaste formen av e-legitimation

Det är fler som aldrig har använt e-legitimation än som använder Freja e-id.

Publicerad Senast uppdaterad

När Internetstiftelsen publicerade undersökningen Svenskarna och Internet 2022 tog man bland annat upp omfattningen av användandet av e-legitimationer i Sverige. Det visade sig att i fråga om legitimationer är vi svenskar verkligt digital. Av befolkningen som är 16 år och äldre är det 91 procent som använder e-legitimation, och bland de som använder internet är användandet uppe på 97 procent.

Det råder däremot inte någon tvekan om vilken form av e-legitimation som är den dominerande - 90 procent av befolkningen använder sig av e-legitimationstjänsten Mobilt Bank-id, på andra plats kommer Freja e-id med 2 procent. Freja har dock ett högre användande än 2 procent inom två grupper, närmare bestämt bland 00-talister (9 procent) och bland stadsbor (3 procent). 

En förklaring till att användandet av Freja är högre bland unga användare kan vara att Freja e-id inte behöver vara kopplat till ett bankkonto, samt att den kan användas som en fotolegitimation. 

Övriga tjänster för e-legitimation har lagts ihop till ”Använt annan e-legitimation” vilken uppgår till 2 procent, det vill säga samma som Freja e-id, medan 3 procent säger att de aldrig har använt e-legitimation.

Källa