-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Färska siffror från analysfirma
Både Googles och Apples appbutiker satte nya kvartalsrekord

Det blev nya rekord för både Googles Playbutik och Apples motsvarighet App Store under sista kvartalet 2017, om än på helt olika sätt. Google noterar fler nedladdningar än någonsin tidigare, medan Apple kan glädjas åt att användarna spenderat mer pengar på appar under fjärde kvartalet 2017 än något tidigare kvartal.
Det är som det brukar vara. Google har i särklass flest nedladdningar, men Apple tjänar ändå betydligt mer pengar på appar. Förklaringen står med största sannolikhet att finna i att Android har en långt större marknadsandel globalt än IOS, samt att Iphone är en förhållandevis dyr telefonmodell vilket leder till att man har en generellt sett mer köpstark målgrupp. Under det sista kvartalet 2017 slog hur som helst både Google och Apple nya rekord med sina respektive app-butiker. Det visar färska data från analysfirman App Annie. Inte mindre än 19 miljarder appar laddades ned från Googles Playbutik under det gångna året, vilket gör att man på så vis är 145 procent större än Apples App Store. Stora delar av ökningen i Playbutiken tillskrivs framgångarna för Android på nya marknader som Indonesien, Indien och Brasilien.
Apple drog in 91 miljarder
Tittar man på hur mycket pengar användarna spenderar så lade IOS-användarna inte mindre än motsvarande 91 miljarder kronor på appar under fjärde kvartalet 2017. Det innebär att IOS-användarna spenderade nästan dubbelt så mycket på appar som Android-användarna. Tittar man närmare på vilka typer av appar som haft störst medgång under 2017 års sista månader så utmärker sig finans-appar av olika slag för IOS. Intresset för kryptovalutor tros ha haft en avgörande roll för den utvecklingen.