-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
Kina går fortfarande trögt
Åter tillväxt för den globala smartphone-försäljningen

Färska siffror från Gartner visar att smartphoneförsäljningen åter växer. Under årets första kvartal såldes 1,3 procent fler telefoner än under samma period 2017.
Smartphone-marknaden har vänt uppåt igen. Under årets första kvartal såldes 384 miljoner smartphone-enheter, vilket utgör 84 procent av det totala antalet mobiltelefoner som såldes överhuvudtaget. Siffran innebär en ökning över året med 1,3 procent jämfört med samma period året innan. Det är primärt efterfrågan på enklare smarphonemodeller och enheter i mellansegmentet som givit upphov till ökningen. På high end-sidan är det fortsatt trögt, något som enligt Gartners analytiker beror på att uppgraderingarna inte längre innebär lika stora språng som tidigare. Den kinesiska marknaden är också alltjämt trög.
Samsung fortsatt i topp
Samsungs dominans minskade en aning över året, från en global marknadsandel på 20,8 till 20,5 procent. Minskningen ska enligt Gartner till stor del bero på att Samsung mött en ökad konkurrens från kinesiska budgetmärken i mellansegmentet. Apple har samtidigt ökat sin marknadsandel från 13,7 till 14,1 procent. På tredje plats kommer kinesiska Huawei som går framåt med 1,5 procentenheter och nu har en global marknadsandel på 10,5 procent. Den största vinnaren av alla är dock Xiaomi som mer än fördubblat sin marknadsandel över året och gått från 3,4 till 7,4 procent. Vad gäller operativsystemen Android och IOS så minskade Androids marknadsandel något över året från 86,1 procent till 85,9 procent medan IOS ökade från 13,7 till 14,1 procent.