-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
För lite och för långsamt
Apples kamp angående betalmetoder fortsätter

Apples motgångar i Nederländerna fortsätter, och det blir dyrt.
I slutet av december 2021 beslutade nederländska Authority for Consumers and Markets (ACM) att Apple måste erbjuda fler betalningsalternativ än enbart Apples egna i App Store. Dessa ändringar skulle vara genomförda i mitten av januari 2022, ett beslut som Apple valde att acceptera.
Nu har dock ACM gått ut med ett pressmeddelande där Apple får kritik för att arbeta för långsamt och presenterat undermåliga alternativ. Bland annat har Apple inte lanserat någon lösning utan intresserade utvecklare kan bara meddela sitt intresse för alternativa betallösningar. Apple har dessutom enbart erbjudit utvecklare att kunna använda Apples betallösning eller en extern betallösning, medan ACM meddelar att samtliga måste vara tillgängliga samtidigt.
ACM väljer därmed att bötfälla Apple med 5 miljoner euro per vecka upp till maximalt 50 miljoner euro tills Apple har presenterat och genomfört tillfredsställande ändringar i sina betalningsalternativ.
Beroende på hur dessa beslut och Apples gensvar fortlöper kan det komma att få stora konsekvenser för om och i så fall hur andra länder agerar mot Apples marknadsdominans för betallösningar för sina användare.