-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Airpods dominerar
Apple, Xiaomi och Samsung störst på true wireless

Marknaden för så kallade true wireless-hörlurar handlar just nu väldigt mycket om Apple.
Apple har en förmåga att mer eller mindre muta in vissa segment av marknaden, åtminstone initialt. Ipad har länge varit en gigant när det handlar om marknaden för surfplattor, och Apple Watch-dominansen när det handlar om smarta klockor lär väl knappast ha passerat någon obemärkt förbi. Och det behövs bara en kort promenad i befolkade områden för att inse att Apple mer eller mindre äger marknaden för så kallade true wireless-hörlurar också. Färska siffror från analysfirman Strategy Analytics visar att den amerikanska techjätten har en marknadsandel i segmentet på hela 54,4 procent. Och tittar man på intäkterna i segmentet så står Airpods för smått galna 71 procent av dem. Apple krängde inte mindre än 58,7 miljoner par Airpods under 2019.
På andra plats kommer kinesiska Xiaomi, som med sina 9,1 miljoner sålda true wireless-hörlurar under det gångna året plockar hem en marknadsandel på 8,5 procent. På tredje plats hittar vi Samsung som med sina Galaxy Buds har 6,9 procent av marknaden. Samsung sålde 7,4 miljoner exemplar av sina hörlurar under 2019. Precis som när det gäller Apple Watch så förväntar sig analytikerna dessutom att Apple bibehåller sin ställning som i särklass störst på området, i åtminstone fem år framåt.