-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Dominansen avtar en smula
Apple Watch fortfarande störst – men konkurrenterna knappar in

Vi har vant oss vid att Apple Watch står för en förkrossande andel av alla levererade smarta klockor. Men enligt färska siffror så har den totala dominansen börjat naggas i kanten något, även om Apple alltjämt är klart störst i segmentet.
Apple själva har aldrig sagt ett dyft om hur många Apple Watch-enheter man sålt eller levererat. Men det finns förstås analysfirmor som ägnar hela sin vakna tid åt att med diverse metoder skapa en uppfattning ändå. En av de mer välrenommérade är Strategy Analytics, som nu kommit med intressanta siffror som rör smartwatchmarknaden under det sista kvartalet 2018. Enligt siffrorna levererade Apple inte mindre än 9,2 miljoner Apple Watch-enheter under perioden, vilket dels är en imponerande siffra, dels innebär en rejäl ökning från förra årets 7,8 miljoner klockor. Men marknaden har växt som helhet, och den tidigare förkrossande dominansen med en marknadsandel på 60,4 procent har förbytts mot en snäppet mindre förkrossande marknadsandel på 50,7 procent.
Det är primärt Fitbit och Samsung som lyckats norpa åt sig lite mer av kakan, även om man fortfarande har långt kvar till Apples nivå. Fitbit står för en smått häpnadsväckande ökning från förra årets marknadsandel på 1,7 procent till att i år landa på 12,2 procent. Samsung går också framåt, om än i en betydligt mer blygsam omfattning, då man ökar från 10,6 till 11,8 procent. Och möjligen kan en ny generation Android-klockor baserade på Snapdragon Wear 3100 komma att plocka ytterligare marknadsandelar från den amerikanska giganten under 2019.