Lanserar smart hem på WWDC?

Apple vill kontrollera ditt hem

Apple håller på att färdigställa en ny plattform för att styra olika prylar i hemmet.

Publicerad Senast uppdaterad

När Apple håller sin stora utvecklarkonferens WWDC i San Fransisco nästa vecka så kommer en av nyheterna som presenteras att vara en satsning på ett system för att styra olika prylar i hemmet. Det hävdar Financial Times, som menar att officiella etiketten "made for Iphone" snart kan komma att pryda allt ifrån larmsystem och glödlampor till kylskåp och frysar.

Att Apple planerar en ny plattform för att styra olika internetuppkopplade prylar kan ses som ett svar på att ärkerivalerna Google och Samsung också storsatsar på sakernas internet. I januari köpte Google upp Nest Labs, som bland annat tillverkar ip-anslutna termostater och brandlarm, och Samsung har redan sin Smart Home-plattform, där allt ifrån tvättmaskiner till tv-apparater kan styras med mobilen.

Apple uppges redan vara i samtal med olika elektroniktillverkare för att få dem att utveckla prylar för den kommande plattformen. Apples egna butiker kommer vara en viktig del av satsningen på sakernas internet och tanken är att de Apple-kompatibla enheterna ska säljas där. Redan idag säljer Apple-butikerna Iphone-förberedda tillbehör från tredjepartstillverkare så som högtalare och hörlurar, men även en hel del fristående enheter för hemmastyrning. Vi har sedan tidigare kollat in bland annat Philips intelligenta lampor i Hue-serien och hemmastyrningskit från bland annat Qgate, Esaver, Belkin och Tellstick som alla pratar med Ios på ett eller annat sätt. En teori kring satsningen är att Apples system ska fungera som en slags hubb för många av dessa system för att på så sätt kunna kombinera olika prylar ("jag ser en massa 'Internet of thing', men inget 'Internet of things'", som Qualcomm sa när vi pratade med dem om deras Alljoyn-teknik som går i ungefär samma tankegångar).

Medan Google har talat sig varma för skräddarsydda reklammöjigheter i framtidens uppkopplade hem, där vi kan få se reklam på digitala instrumentbrädor i bilar, på skärmar på kylskåpet och i klockor, så väntas Apple tvärtom spela på att deras system för styrning av prylar i hemmet ska ha hög integritet och säkerhet. Enligt Financial Times källor så tror Apple att integritetsfokuset för den kommande plattformen kommer att vara en klar konkurrensfördel mot rivaliserande plattformar inom det här området.

Källa