IDC har mätt försäljningen i kategorin "wearables", som nog bäst kan översättas till klockor och armband på svenska. Det innebär att även rena stegräknare utöver smarta klockor ingår. Enligt IDC sålde Apple 3,6 miljoner enheter under årets andra kvartal. Extremt mycket för att vara en smart klocka, men inte tillräckligt för att göra dem störst i kategorin. I stället var det Fitbit, med 4,4 miljoner sålda enheter, som var störst i kategorin.
Samma period förra kvartalet sålde Fitbit 1,7 miljoner enheter (Apple sålde förstås inga alls), och hela affärsområdet har vuxit med imponerande 223 procent, från 5,6 miljoner till 18,1 miljoner för andra kvartalet, på ett år.
På tredjeplatsen finns kinesiska Xiaomi med 3,1 miljoner sålda enheter, som handikappas av begränsade distributionskanaler utanför Asien. Långt efter kommer Garmin med 0,7 miljoner enheter och Samsung med 0,6 miljoner sålda. Strax därunder finns Huawei och Jawbone.