Uppgifter från källor med insyn
”Apple testar nya strategier för att bättra på Iphone-försäljningen”
Apple har under den senaste tiden testat ett antal nya metoder för att få fart på Iphone-försäljningen. Enligt källor med insyn i saken ska företaget till och med ha uppmanat delar av personalen att fokusera uteslutande på Iphone under en period.
Det är förstås svårt att med hundraprocentig säkerhet säga att det handlar om panik till följd av oväntat klen försäljning, men att Apple testar saker man inte har prövat tidigare råder det inget tvivel om. Apple redovisar dock inte längre försäljningssiffror för sina telefoner, och det lämnar förstås öppet för ren spekulation. Men enligt källor till Bloomberg så ska flera chefer på marknadsföringssidan hos Apple nu ha blivit beordrade att lägga alla andra projekt åt sidan och helt fokusera på just Iphone-försäljningen, och då i synnerhet marknadsföringen av ”budgettelefonen” Iphone XR. Det hela ska ha internt ha refererats till som ”en brandövning”, hävdar källorna. Om uppgifterna stämmer så är de rimligen en indikation på att XR-försäljningen går trögt, även om en av Apples produktchefer för en tid sedan hävdade att den säljer bäst av alla Iphone-enheter.
Nya kampanjer
Apple har – som vi tidigare rapporterat om – börjat subventionera Iphone XR för de japanska operatörerna. Dessutom har man höjt inbytesvärdet på äldre Iphone-enheter i USA, och bara häromdagen kom en ny kampanj där man erbjuder Iphone XR för motsvarande 2 700 kronor mindre om man byter in en Iphone 7 Plus-enhet. På butikssidan ska man dessutom ha bett personalen att sälja in inbytesprogrammet för äldre Iphone-modeller mer intensivt, något som man inte gjort tidigare i historien. Det råder kanske inte direkt panik i Apple-lägret, men det finns onekligen mängder av indikationer på att det åtminstone är lite smått turbulent för närvarande.
Källa