-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Allt fler har smartklockor
Apple störst på smartklockor

Marknaden för smartklockor växer rejält, och Apple sitter på tronen.
Analysföretaget har släppt en ny rapport angående marknaden för smart klockor, och det är en marknad som visar en tydlig trend uppåt. Under 2021 ökade marknaden med 24 procent jämfört med 2020, och siffrorna visar att det är framför allt tillgången på billiga smartklockor som har fått marknaden att växa. Det gäller inte minst enheter som ligger under 1000 kronor i pris.
Däremot är det fortfarande Apple och deras Apple Watch som dominerar marknaden trots att de inte ligger i närheten av den prisklassen. Marknadsandelen sjönk visserligen från 32,9 procent under 2020 till 30,1 procent under 2021. Det placerar dem fortfarande långt före Samsung som ökade från 8,9 procent till 10,2 procent, vilket gjorde att man gick om Huawei som sjönk från 10,7 procent 2020 till 7,7 procent 2021. Därefter kom Imoo (5,2 procent), Amazfit (5,1 procent) och Garmin (4,6 procent).