-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Patentkriget går ännu längre
Apple Store-butiker eget varumärke

EU-dom kan stoppa Samsungs butikskopior.
Apples och Samsungs patentstrider är så långdragna att till och med de båda teknikjättarna har börjat tröttna. I rättegångssalen är det dock anklagelser rörande kopierade produkter som har avhandlats, även om kritik även riktats mot liknande utseenden på såväl förpackningar som butiker.
En Samsungbutik som öppnade i Sidney 2012 fick exempelvis många att tro att de gått in i en Apple Store. Inför en satsning på 1 500 miniaffärer i USA anställde Samsung i december förra året Tim Gudgel, butiksdesigner på Apple. Även Microsoft har tidigare lånat friskt av Apples distinkta butikslook. Och Apple tycks ha fått nog.
Butiker behöver inte vara förpackning
I januari förra året godkände det amerikanske patentverket (USPTO) Apple Store-butikerna som ett eget varumärke. Men när Apple försökte göra detsamma i Tyskland tog det stopp. Nu har dock EU-domstolen rivit upp det beslutet och slagit fast att Apple Store är ett varumärke genom att det "är ägnat att särskilja ett företags varor eller tjänster från ett annat företags". Att undersöka huruvida den generella ritningen "i egenskap av 'utstyrsel som förkroppsligar en tjänst', också kan likställas med en 'förpackning'”, vilket det tyska patentverket yrkat på, anser inte EU-domstolen vara nödvändigt.
Värt att påpeka i sammanhanget är att Apple i oktober förra året anställde modemärket Burberrys dåvarande vd Angela Ahrendts som ny försäljningschef, just för att boosta butiksförsäljningen. Vad hennes fingertoppskänsla för design och varumärkesstrategi kommer innebära för utformningen av Apples butiker i framtiden återstår att se.