Vissa regler ändras
Apple släpper in strömmande speltjänster
Dock med omfattande restriktioner.
Apple har tidigare haft restriktioner för användaren av sin App Store som har gjort det omöjligt för strömmande speltjänster. Med anledning av detta går det exempelvis bara att hantera Googles Stadia-tjänst i Ios, inte spela, och efter en begränsad testning lade Microsoft ner sin tjänst Xcloud för Ios.
Nu har Apple ändrat i sina regler och öppnat upp för möjligheten att använda strömmande speltjänster. Reglerna innehåller dock restriktioner och förbehåll som i praktiken lär hålla tjänsterna borta från App Store även i fortsättningen.
Bland annat måste varje spel finnas som individuell nedladdning i App Store innan den får erbjudas i tjänsten, och varje enskild uppdatering måste skickas in till Apple för godkännande innan den kan strömmas till användare.
Enligt Apple behöver varje enskild titel inte vara ett fullskaligt spel som kan köras lokalt utan det går att använda hybridströmning - en lokal klient som strömmar innehåll för en enskild titel. Varje titel måste dock fortfarande finns som individuell nedladdning och därmed också omfattas av Apples kritiserade avgift på 30 procent.
Än så länge har Google och Nvidia (med sin strömmande speltjänst GeForce Now) inte kommenterat, medan Microsoft förkastar förändringarna. "Spelare vill hoppa direkt in i ett spel från sin samlade katalog inom en app precis som de gör med filmer eller låtar, och inte tvingas ladda ner över 100 appar för att spela enskilda spel från molnet."