-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Trots försprång och marknadsföring
“Apple Pay är ett fiasko”

Såväl Samsung Pay som Apple Pay är misslyckade satsningar som inte lyckats locka konsumenter att använda tjänsterna. Det säger bedömare på banken Goldman Sachs i en analys.
Apple Pay lanserades 2014 före bland annat Samsung Pay och Android Pay, men ingen av tjänsterna har lockat kunder i någon större utsträckning, säger analytikerna på Goldman Sachs enligt Business Insider. I Sverige är Samsung Pay lanserat medan Android Pay än så länge uteblivit och Apple står i startgroparna för att lansera, vilket vi tidigare rapporterat om.
Statistiken visar
Enligt Apple själva står Apple Pay för 90 procent av alla kontaktlösa transaktioner genomförda med mobiltelefoner som görs i USA vilket gör att de har en särställning på den amerikanska marknaden med ett försprång till Samsung och Google.
Det är användarstatistik från länder som haft tjänsterna en längre tid som ligger till grund för analysen från Goldman Sachs och den säger bland annat att endast 27 procent av Iphoneanvändares om har telefoner med stöd för tjänsten har använt den och att enbart 8 procent använder Apple Pay varje vecka.
Trots massiv marknadsföring sedan lanseringen för flera år sedan anser analytikerna på Goldman Sachs att mottagandet för tjänsterna varit nedslående nästan oavsett vilka siffror man väljer att titta på.