-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Uppgifter från analytiker
Apple påstås överväga att släppa nya telefoner två gånger om året

Apple har offentliggjort nya telefoner på hösten sedan Hedenhös. Men den saken kan vara på väg att förändras.
Julafton två gånger om året istället för en? Ja, så ser säkert de mest inbitna Applefansen på uppgifterna om att Apple sägs överväga att dela upp sina telefonlanseringar på två evenemang, ett på våren och ett på hösten. Det är dock inte Apple själva som har kommit med uppgifterna, utan JP Morgans analytiker Samik Chaterjee. Chatterjee går inte in i detalj på hur uppdelningen skulle kunna se ut, men det är förstås inte orimligt att tänka sig att Apple släpper lite enklare telefoner vid ett av evenemangen och viger det andra åt high-end-telefonerna helt och hållet. Det har redan i år cirkulerat mängder av uppgifter om att Apple ska offentliggöra en ny budgettelefon kallad Iphone SE2 redan under första halvåret 2020. Och kanske blir den lanseringen början på någonting nytt?
Enligt Chaterjee så är det dock inte dags för den stora förändringen förrän 2021. Då hävdar han att Apple kommer att släppa fyra telefor, varav två enklare under första halvåret och två mer avancerade under andra halvåret. Chaterjee menar att det nya upplägget skulle hjälpa Apple att konkurrera bättre med rivaliserande tillverkare och begränsa risken för ”snedsteg med produktcykeln”. Det är oklart exakt vad Chaterjee baserar sina förväntningar på, och som alltid när det gäller uppgifter av det här slaget gör man bäst i att ta dem med en rejäl nypa salt tillsvidare.