-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Färska siffror från Canalys
Apple och Xiaomi i täten på glödhet wearable-marknad

Antalet leveranser av wearable tech-enheter ökar stadigt. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys. Och Apple står tillsammans med Xiaomi för en förkrossande stor del av samtliga leveranser globalt.
Det finns i huvudsak fem riktigt stora globala aktörer när det kommer till så kallad wearable tech: Apple, Xiaomi, Fitbit, Garmin och Huawei. Och i särklass störst är Apple och Xiaomi som båda stod för 18 procent av samtliga wearable tech-leveranser under årets första kvartal. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys. Apple är något större och kan redovisa 3,8 miljoner leveranser jämfört med Xiaomis 3,7 miljoner. Apple har under lång tid varit ledande i segmentet och har dessutom stärkt sina kort på sistone, till följd av att man släppte sin LTE-rustade Apple Watch Series 3. Den populära och fristående versionen av klockan har dock först nu börjat gå att utnyttja till max här i Sverige, åtminstone så länge man går med på att använda Tre som operatör. För Xiaomis del är det Mi Band-produkterna som är den främsta förklaringen till framgångarna i segmentet.
Klockor står för de stora intäkterna
Det är förstås smartwatch-segmentet som står för de stora intäkterna i wearable tech-segmentet. Inte mindre än 80 procent, närmare bestämt. Tittar man på vilken produktkategori som dominerar i antal leveranser så är det desto jämnare, men enklare fitness-armband och liknande produkter står ändå för 57 procent av leveranserna. Bryter man ned siffrorna och tittar enbart på smartwatch-enheter så kommer Xiaomi faktist bakom Garmin, som levererade en miljon smartwatch-enheter under första kvartalet och därmed kniper andraplatsen. Apple står dock alltjämt för en marknadsandel på fantastiska 59 procent på smartwatchtsidan. Wearable-tech-segmentet som helhet växte med 35 procent över året.