-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Störst på surfplattemarknaden
Apple och Samsung dominerar marknaden för surfplattor

Apple ensam dominant medan Samsung ligger på en ödslig andra plats.
Analysföretaget Strategy Analytics har släppt en rapport som visar försäljningssiffrorna för surfplattor under första kvartalet 2022, och det är två företag som står för en majoritet av den globala marknaden. Överlägsen etta är Apple med sina Ipad-modeller, som under det första kvartalet sammanlagt 15,8 miljoner enheter. Det är visserligen en minskning med sex procent jämfört med samma period föregående år, men det ger Apple 39 procent av den globala marknaden för surfplattor.
På andra plats kommer Samsung som sjönk med 1,2 procent sålda enheter och stannade på 8,2 miljoner vilket gav dem en marknadsandel på 20 procent, vilket går dem överlägset störst när det handlar om surfplattor med Android.
Sedan är det ytterligare ett stort hopp ned till trean Amazon som ökade med 0,8 procent jämfört med samma period förra året och nu har en marknadsandel på 9 procent.