-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Appdata
Apple begränsar riktad reklam

Apple planerar att införa förändringar för att utöka skyddet av användares privata data.
Vissa appar som installeras på Iphone har i dag möjligheten, om du som användare accepterar, att analysera vilka andra appar som du har installerat på din telefon. Informationen från analysen används för att hitta rätt målgrupp för reklam åt olika företag. Exempelvis så kanske du gillar att skriva på tåget med hjälp av olika textappar på telefonen, informationen om vilka appar det är används då senare till att skicka dig reklam om andra uppkommande appar samt tjänster med liknande teman. Nu verkar det dock som om Apple kommer att sätta stopp för metoden med Ios 9. Detta rapporterar Amir Refrati från The Information att han fick höra under en privat pratstund med Apple under utvecklarkonferensen WWDC.
Apple ska inte motverka den här metoden förrän i höst men vissa företag ska redan känna konsekvenserna. Ett företag som sålde reklam till utvecklare om användares installerade appar sägs ha stängts ner i maj. Apple riktade sen kritik mot företagets kunder på grunderna att de “använt offentliga API:s på ett sätt som inte godkänts av Apple”.
Inom marknadsföring och reklam baseras i dag mycket på vad företagen känner till om personers internetvanor. Vilka sorters artiklar man klickar på, vad man söker på samt informationen som man själv delger i tjänster som skapats av exempelvis Facebook eller Twitter analyseras för att avgöra vilken reklam som bör visas för bäst resultat.