-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Trots vikande försäljning
Apple alltjämt starkast på surfplattor

Försäljningen av Apples Ipad-enheter har minskat stadigt under de senaste kvartalen, precis som marknaden i sin helhet. Men Apple håller sin position som den största tillverkaren i segmentet i världen. Det visar färska siffror från Trendforce.
Apple sålde 8,92 miljoner Ipad-enheter under årets första kvartal. Det kan jämföras med samma kvartal 2016, då man sålde 10,2 miljoner enheter. Apple följer därmed den allmänna trenden för surfplattor, nämligen att försäljningen minskar. Men Apple bibehåller sin särställning i segmentet och tronar fortfarande högst på listan över surfplatte-tillverkarnas marknadsandelar. Det visar de senaste siffrorna från analysföretaget Trendforce.
Vill inte uppgradera
Trendforce menar att det dessutom finns tecken på att försäljningen av Ipad-enheter kan börja öka igen, inte minst till följd av den nyligen släppta 9,7-tumsversionen av plattan som kallas ”Ipad” rätt och slätt och som har ett förhållandevis lågt pris. Möjligen har Apple även en ny 10,5-tumsversion av Ipad på gång under året, som ytterligare kan bidra till tillväxten. En annan stor analysfirma, IDC, konstaterar att konsumenterna av någon anledning inte är intresserade av att uppgradera sina surfplattor, något som man bland annat tror beror på att varken teknik eller formfaktor förändrats nämnvärt sedan Ipad lanserades 2010.
Samsung tvåa
Apple har en global marknadsandel på surfplattesidan som ligger på 24,6 procent. På andra plats kommer Samsung med 16,5 procent. Därefter är avståndet stort till de övriga tre tillverkarna på topp fem vilka är Huawei (7,4 procent), Amazon (6 procent) och Lenovo (5,7 procent). Den enda tillverkare i gänget som redovisar en ökad försäljning är Huawei vars tillväxt över året ligger på hela 31,7 procent.