På initiativ av bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen har arbetsmiljöorganisationen Prevent tagit fram en app för att göra det enklare för arbetsgivare i konsultbranschen att hålla koll på arbetsmiljön.
Enligt Prevent faller arbetsmiljöansvaret för uthyrda konsulter ibland mellan stolarna eftersom ansvaret formellt delas mellan bemanningsföretaget och det inhyrande företaget. Det ska appen, som har tagits fram i samarbete med fackliga representanter från PTK och IF Metall, förhoppningsvis ändra på.
– Möjligheterna att dokumentera, skicka och analysera de riskbedömningar som genomförs är med den digitala tekniken betydligt enklare och effektivare än ”pappersmetoden”. Informationen kan dessutom skickas direkt in i personaldatasystemet, säger Jan Johansson, expert på arbetsmiljöfrågor hos Almega i ett pressmeddelande.
Annons
Appen innehåller de checklistor som konsultchefer använder sig av för att undersöka sina uthyrda konsulters arbetsmiljö hos kunderna. De frågor som inte passar den aktuella arbetsplatsen kan tas bort, den ifyllda checklistan kan jämföras med tidigare skyddsronder från samma arbetsplats, mobilkameran kan användas för dokumentation och kommentarer, resultatet kan mejlas som en rapport till berörda och appen sammanställer även en uppföljningslista.
Annons
Fler funktioner kommer dessutom att tillkomma.
– Appen ska ses som steg ett i en process där slutmålet är att vi ska ha en helt flexibel app där frågorna lagras i en frågebank, med möjlighet att designa en egen frågelista som kan anpassas efter företag, kund och bransch, säger Jan Johansson.
Appen finns att ladda ner gratis för Android och Ios.
Bakom appen: Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv. Prevent är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.