Krönika:
App-butikerna visar vägen för mobila betalningar
"App-butikerna har lärt oss att betala i mobilen för digitala produkter. Vi köper en app och pengarna dras från kontot. Inga problem. Denna fungerande och redan aktiva betalrelation kan ganska lätt föras över till handel av fysiska produkter." Det skriver Johan Larsson, redaktör på Mobil Business.
Vi är ganska vana vid att den digitala världen tar efter den fysiska. Men allt mer ser vi exempel på när ordningen är omvänd och den fysiska världen påverkas av förebilder i den digitala. Jag tror att vi snart står inför ett sådant fall när det gäller mobila betalningar. I åratal har mobilbranschen pratat om hur mobilen ska fungera som plånbok och kunna användas till att köpa allt från bussbiljetter till ost och mjölk. Men det har inte hänt. Inte på bred front. Men nu kan det mycket väl slå igenom snart. Och det tack vare en för några år sedan ganska otippad faktor: app-revolutionen.
Vad som har hänt är att apphysterin och app-butikerna i synnerhet har skapat fungerande betalrelationer mellan användare och aktörer som främst Apple och Google men även Nokia, RIM och Microsoft. Vi har lärt oss att betala för digitala produkter. Vi köper en app och pengarna dras från kontot. Inga problem. Denna fungerande och redan aktiva betalrelation kan ganska lätt föras över till handel av fysiska produkter. Och det är nog precis det som behövs för att få mobila betalningar och lyfta.
Visst har vi länge haft en betalningrelation även med våra operatörer. Den funkar för en del tjänster och mindre belopp. Men denna relation bygger på att kunderna faktureras i efterhand och det är ett hinder. Det känns ganska svåröverskådligt när köp som gjorts i en massa olika sammanheng ska buntas ihop på en faktura vid månadens slut. Jämfört med att de dras mer eller mindre direkt från ditt konto. Då fungerer betalningen lika smidigt oavsett om du drar kortet eller mobilen i kassan. Och det är nödvändigt. Därför har Apple och Google (även Nokia, RIM och Microsoft i mindre utsträckning) nu ett guldläge att ta mobila betalningar till massorna.
Johan Larsson är redaktör på Mobil Business.