-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
Huawei bedyrar att man inte är ansvariga
Annonser på låsskärmen irriterar flera Huawei-användare

Flera användare av Huaweis telefoner har sedan några dagar tillbaka fått leva med annonser på låsskärmen till sina smartphones. Och missnöjet är förstås enormt.
För ungefär ett år sedan så drabbades flera Samsunganvändare av att det plötsligt dök upp annonser på låsskärmen på deras telefoner, någonting som orsakades av skadliga tredjeparts-appar. Huawei hävdar att det måste vara vad som skett även nu, då flera användare av både Huaweis och Honors telefoner slagit larm om samma sak. Annonserna har dykt upp på Huaweitelefoner i hela världen, även här i Europa. Och att användarna är ilskna kan man självfallet förstå, då man knappast vill se annonser och reklam på skärmen efter att man betalat dyra pengar för en telefon. ”Annonserna har inte initierats av Huawei. Vi uppmuntrar alla att kontrollera appinställningarna, eller följa allmänt tillgängliga instruktioner kring hur man plockar bort låsskärmsannonser” skriver Huawei i ett uttalande till sajten Digital Trends.
Det märkliga i sammanhanget är att annonserna har lagts till med automatik i telefonernas roterande bakgrundsgalleri, något som inte kännetecknat låsskärmsannonser som orsakats av tredjepartsappar förr. Annonserna ska dessutom inte vara begränsade till billigare telefonmodeller, utan dyker även upp på nyare flaggskeppsenheter. Det har hänt tidigare att tillverkare sålt annonsplats på låsskärmar till telefoner, men då har det också inneburit att man antingen informerat tydligt om det (vilket Xiaomi till exempel gjort) eller att man erbjuder en tämligen kraftig rabatt på hårdvaran.