-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Huawei bedyrar att man inte är ansvariga
Annonser på låsskärmen irriterar flera Huawei-användare

Flera användare av Huaweis telefoner har sedan några dagar tillbaka fått leva med annonser på låsskärmen till sina smartphones. Och missnöjet är förstås enormt.
För ungefär ett år sedan så drabbades flera Samsunganvändare av att det plötsligt dök upp annonser på låsskärmen på deras telefoner, någonting som orsakades av skadliga tredjeparts-appar. Huawei hävdar att det måste vara vad som skett även nu, då flera användare av både Huaweis och Honors telefoner slagit larm om samma sak. Annonserna har dykt upp på Huaweitelefoner i hela världen, även här i Europa. Och att användarna är ilskna kan man självfallet förstå, då man knappast vill se annonser och reklam på skärmen efter att man betalat dyra pengar för en telefon. ”Annonserna har inte initierats av Huawei. Vi uppmuntrar alla att kontrollera appinställningarna, eller följa allmänt tillgängliga instruktioner kring hur man plockar bort låsskärmsannonser” skriver Huawei i ett uttalande till sajten Digital Trends.
Det märkliga i sammanhanget är att annonserna har lagts till med automatik i telefonernas roterande bakgrundsgalleri, något som inte kännetecknat låsskärmsannonser som orsakats av tredjepartsappar förr. Annonserna ska dessutom inte vara begränsade till billigare telefonmodeller, utan dyker även upp på nyare flaggskeppsenheter. Det har hänt tidigare att tillverkare sålt annonsplats på låsskärmar till telefoner, men då har det också inneburit att man antingen informerat tydligt om det (vilket Xiaomi till exempel gjort) eller att man erbjuder en tämligen kraftig rabatt på hårdvaran.