Redo för en M2M-värld

Analytiker: Sverige i uppkopplad framkant

Volvi on call är en av bilindustrins många M2M-lösningar. Foto: Volvo

Svenska företag och operatörer är bra på uppkopplade affärslösningar - men lagar och betalningsmöjligheter sinkar utvecklingstakten.

Publicerad Senast uppdaterad

Allt fler branscher och företag världen över kopplar upp sig. Under 2013 växte den globala marknaden för uppkopplade enheter till ett nytt rekord på 68 miljoner så kallade machine-to-machine-enheter (M2M). Antalet M2M-abonnemang världen över ökade till runt 177 miljoner. Det kommer analysfirman Berg Insight fram till i sin senaste rapport över den internationella M2M-marknaden, och förutspår den fortsatt växa med över 20 procent fram till 2019.

Sverige står sig bra i dagens konkurrens och ser ut att vara väl rustat för framtiden.
– Sverige har bland det högsta antalet M2M-abonnemang i Europa. Enligt PTS var antalet abonnemang vid årsskiftet 5,2 miljoner. Det kan jämföras med Frankrike som har 6,7 miljoner abonnemang, eller 3 miljoner abonnemang i Spanien, säger Tobias Ryberg, anaytiker på Berg Insight och rapportens författare, till Mobilbusiness. 

Svenska företag bra – men kan bli bätttre
De svenska branscher som sedan länge funnits med och som har kommit långt inom området är betalterminaler och fordon, säger Tobias Ryberg och pekar ut uppkopplade hem som en bransch som kommer stort. I dag är exempelvis över en miljon elmätare uppkopplade och hundratusentals hemlarm kontrolleras via Internet, säger han.  Även den svenska industrin vet att utnyttja den nya tekniken.
– Generellt är svenska företag ganska bra på M2M. Särskilt stora industriföretag, till exempel ABB. Det är ju väldigt mycket enklare att kolla vad som kan vara fel på utrustningen när en kund ringer från Brasilien om utrustningen är uppkopplad, istället för att skicka dit en tekniker. 

Andra branscher anser han inte har tagit tillvara på de möjligheter som uppkopplade prylar och maskiner ger.
– I Italien har försäkringsbranschen kommit långt. Det är dyrt att försäkra bil där och de har haft en hel del bedrägerier, så numera är det ganska vanligt att ha en uppkopplad dosa i bilen. Det ser vi inte i Sverige, våra bilförsäkringar är mycket billigare.

Det pratas mycket om M2M-möjligheter inom sjukvården. Hur ser det ut där – händer det något spännande eller är det bara snack?
– Nja, det är mycket snack. USA är ledande på området i och med att sjukvården där är privatfinansierad. Då kan det ju vara värt att betala för exempelvis hemövervakning av hjärtverksamhet.  I Europa måste någon annan stå för utvecklingskostnaderna och det är svårt för offentlig sjukvård. 
– Generellt är sjukvården ett trögt område eftersom det kräver att allt testas länge och att allt ska certifieras. 

Kina är den marknad som sedan länge har flest M2M-abonnemang, men nu även ser den snabbaste ökningen av användningsområden för dessa. Dels beror det på en uttalad satsning från statens sida på exemplevis uppkopplad fjärrvärme, kollektivtrafik och statsmiljöer, dels beror det på landets billboom och ökade betalkortsanvändande. 

Bilbranschens hastighet sinkas av lagstiftning
I rapporten pekar Tobias Ryberg ut fordonsindustrin som fortsatt ledande inom M2M-utvecklingen. För Mobilbusiness exemplifierar han med Volvo on call, som kontrollerar och reglerar en mängd av bilens funktioner och vid en olycka automatiskt ringer upp ett nödnummer. Men medan bilbranschen driver uppkopplade maskiner till att innefatta allt större mängder data och kräva allt snabbare uppkopplingar har också EU:s lagarbete inom området sinkat utvecklingstakten. 
– Allt som drivs med lagstiftning är områden som går långsamt, säger Tobias Ryberg men menar att Sveriges företag ändå har förstått att långsiktigt så är det en uppkopplad affärsrörelse och organisation som gäller.
I USA har flytten för uppkopplade maskiner från 2G till de snabbare 3G- och 4G-näten gått snabbare i och med en av de största operatörerna, AT&T, planerar att stänga ner sitt 2G-nät. 

Hur står sig svenska operatörer i ett internationellt sammanhang när det kommer till företagens ökade behov av mer data och snabbare uppkopplingaer? 
– Telenor var tidiga, nu har Telia också kommit igång och Tele2 inledde ju sin satsning förra året.
– Det finns ju två skikt, den regionala marknaden och den internationella. Den svenska och även nordiska regionala marknaden har kommit långt, men till exempel biltillverkare vänder ju sig mer mot en internationell marknad. Vår marknads storlek är begränsningen, säger Tobias Ryberg. 

Uppskattad utveckling för M2M-uppkopplingar 2013-2019. Källa: Berg Insight